Daleråsen bro.jpg

Daleråsen bro

Daleråsen bro krysser E134 omtrent 9 km vest for Drammen i Buskerud fylke. Broen er del av et veisystem for landbruks- og skogsdrift, og den er utformet for full trafikkbelastning. Broen krysser rett over E134 og er gitt en buet fasong i den hensikt å gli godt inn i landskapet som består av skogkledde åser og daler.

Daleråsen bro ble utformet som en erstatning for en allerede planlagt betongbro. Kostnadene ble omtrent de samme.

Byggeår:

2001

Sted:

Mjøndalen

Lengde:

68,9 m

Spenn:

32,6 og 27,4 m

Bygg:

broer

Arkitekt:

Statkraft Grøner AS og Plan Arkitekter

Det statiske systemet i broen består av 2 nesten identiske spenn av limtrebuer med et delvis skrånende brodekke. Det tverrspente brodekket er av limtrebjelker, støttet av tverrbærere i stål med vertikale stålstag. Slitelaget er av 123 x 36 mm bord. Mellom tredekket og det tverrspente limtredekket er det et skikt med asfaltbelegg som fungerer som en vanntett membran.

Det langsgående rekkverket i tre er festet til stålstenderne. Alt trematerialet i buene er dobbeltimpregnert. Alt stål er i kvalitet S 355 og er varmgalvanisert til minimum 100 micrometer.

Buer, vertikale stendere og bjelker ble løftet på plass med kran og midlertidig støttet. Brodekket og rekkverket ble montert på stedet.