Daleråsen bro
Daleråsen bro krysser E134 omtrent 9 km vest for Drammen i Buskerud fylke. Broen er del av et veisystem for landbruks- og skogsdrift, og den er utformet for full trafikkbelastning. Broen krysser rett over E134 og er gitt en buet fasong i den hensikt å gli godt inn i landskapet som består av skogkledde åser og daler.
Daleråsen bro ble utformet som en erstatning for en allerede planlagt betongbro. Kostnadene ble omtrent de samme.
Byggeår: |
2001 |
Sted: |
Mjøndalen |
Lengde: |
68,9 m |
Spenn: |
32,6 og 27,4 m |
Bygg: |
broer |
Arkitekt: |
Statkraft Grøner AS og Plan Arkitekter |
Det statiske systemet i broen består av 2 nesten identiske spenn av limtrebuer med et delvis skrånende brodekke. Det tverrspente brodekket er av limtrebjelker, støttet av tverrbærere i stål med vertikale stålstag. Slitelaget er av 123 x 36 mm bord. Mellom tredekket og det tverrspente limtredekket er det et skikt med asfaltbelegg som fungerer som en vanntett membran.
Det langsgående rekkverket i tre er festet til stålstenderne. Alt trematerialet i buene er dobbeltimpregnert. Alt stål er i kvalitet S 355 og er varmgalvanisert til minimum 100 micrometer.
Buer, vertikale stendere og bjelker ble løftet på plass med kran og midlertidig støttet. Brodekket og rekkverket ble montert på stedet.